מלחמת הערכות

עולם משחקי התפקידים הפנטסטיים, שפעם שמו היה זהה למשחק ה"מבוכים ודרקונים" נשלט היום על ידי שני משחקים: המהדורה הרביעית של D&D (שאו-טו-טו תוחלף במהדורה החמישית) מבית Wizards of the Coast ו-Pathfinder, מבית Paizo Publishing שממשיכה את מסורת 3.5 בגאווה ומוכרת יותר עותקים ממו"ד כבר יותר משנה. שני המשחקים אינם פשוטים, יחסית ל-D&D של פעם. המהדורה השניה היתה פשוטה הרבה יותר, שלא לדבר על ערכות ה-D&D הצבעוניות, ולהתחיל לשחק במשחקים החדשים הוא עניין מאתגר לשחקן חדש וצעיר.

על מנת לשחק במהדורה הרביעית יש צורך לרכוש את שלושת ספרי הבסיס של השיטה: הספר לשחקן, הספר לשה"ם ומגדיר המפלצות. במחיר של 35$ לכל ספר שחקן חדש יאלץ להפרד מ-105$ שהם בערך 400 שקל היום [קניה בארץ יותר יקרה -העורך]. מי שיבחר דווקא ב-Pathfinder צריך לרכוש את ספר הליבה ולפחות את אסופת המפלצות הראשונה במחיר כולל של 90$ שהם "רק" 350 שקל. כמות הקריאה שנדרשת מאיימת לא פחות מהמחיר, כאשר ספר השחקן וספר המנחה של D&D תופסים יחד כ-600 עמוד, וספר הליבה של PF הוא מפלצת עבת כרס באורך של יותר מ-550 עמוד. שחקן ותיק לא ירתע מכך, אך ילד בן 10 יתקשה להתמודד עם הרעיון ויתקשה לשכנע את הוריו להוציא כל כך הרבה כסף על משהו שהוא עלול שלא לאהוב בסופו של דבר.

אז מה עושים? לשני המשחקים הוציאו מעין "ערכות התחלה"  – אבל כל אחד מהמשחקים בחר לקחת את הערכה שלו לכיוון אחר לגמרי ולתפקיד אחר לגמרי, וההשוואה בין שתי הגישות מרתקת לא פחות מהערכות עצמן.

גישת ה-Dungeon & Dragons Starter Set

ערכת המתחיל של D&D היא ערכה שמטרתה המוצהרת היא התנסות – מי שקונה אותה יכול להתנסות במהו D&D ואם הוא ירצה לשחק הוא יכול ללכת ולרכוש את ספרי המשחק. מה המשמעות? המשמעות היא שערכה זו אינה משחק העומד בפני עצמו, היא מלווה אותך במיני-הרפתקה ראשונה, נותנת למנחה סוג של הרפתקה שניה להרצה, וזהו – מי שרוצה לבנות דמויות ולהתחיל לשחק לא יכול ממש לעשות זאת עם הערכה הזו – מיד נבין מדוע – והוא צריך לקנות את ספרי המשחק המלאים. מצד שני היא עולה 20$ שהם בערך 80 שקל. אני יכול להבין את הראש של WotC:  במידה וילד ישב להורה על הראש שהוא רוצה לשחק D&D, יוכל המוכר להציע להורה שלא להוציא 400 שקל כל כך מהר, אלא רק חמישית מהסכום הזה בלבד והילד יכול ללכת הביתה עם קופסת משחק גדולה, אדומה ומגניבה, להשתמש בה כדי להבין אם הוא אוהב את זה או לא. שקט לילד ולהורה, וילדים שיאהבו את המשחק יגררו את ההורים להוציא את יתרת הכסף על המשחק המלא.

גישת ה-Pathfinder Beginner Box

הערכה של Pathfinder היא עניין אחר, זו ערכה שמטרתה המוצהרת היא להיות מוצר שלם ומוגמר בפני עצמו, אם כי פשוט יותר וקליל יותר מהמשחק המלא. הרעיון הוא שמי שרוצה להתחיל לשחק אבל חושש מכמות חומר הלימוד יכול להתחיל עם ערכה קצרה יותר, ידידותית יותר וקלה יותר להבנה – לשחק בה די הרבה זמן, ליהנות ממנה כמוצר מוגמר ורק לאחר מכן להמשיך הלאה למשחק המלא. הוא אפילו לא יהיה חייב לבנות דמויות חדשות, כי אפשר להמשיך הלאה בלי לעצור. משום כך הדגש של הערכה הזו הוא הכלת חוקי המשחק הבסיסיים החשובים, הצגה נוחה וקלה ללימוד של אותם חוקים ונתינת מספיק חומר ומידע על מנת לאפשר לשחק בערכה פרק זמן שירגיש רציני דיו כדי לתת תחושה נאותה של תמורה לכסף. משום כך הערכה אינה זולה כמו הערכה המתחרה: ה-Beginner Box עולה 35$, שהם בערך 140 שקל. זה עדיין פחות מחצי מהמשחק המלא, אבל מניסיון אישי זה פחות ממה שהורה יסכים להוציא רק כדי להשתיק את הילד שעומד בחנות ומתעקש שיקנו לו משחק. [ומצד שני, זה סכום נכבד שמתווסף למחיר הספר המלא, אם משתכנעים לקנותו – העורך].

קשה, אם כן, להשוות בין הערכות – כל אחת מכוונת למטרה אחרת לחלוטין. זה כמו להשוות את Word ל-Excel, מוצרים שונים לגמרי גם אם הם מאותה משפחה. בכל זאת כל אחת מהערכות מנסה להשיג מטרה מאוד מסוימת וניתן לבדוק עד כמה כל אחת מהן משיגה את המטרה הזו – אז בואו נצלול מעט יותר לעומק ונראה איך הן מתמודדת עם המשימה שלקחו על עצמן.

Dungeon & Dragons Starter Set

אז מה יש לנו בתוך הקופסה האדומה:

  1. דף פרסום למוצרי ההמשך מסדרת ה-Essentials.
  2. אסימוני קרטון עבים שיכולים לשמש במקום מיניאטורות על דף משובץ (קריטי למשחק, שדורש מפה כדי לנהל קרב).
  3. מפות קרב להרפתקאת הדוגמה שיש במשחק – באיכות לא רעה בכלל.
  4. המון דפי דמויות ריקים לשימוש.
  5. כרטיסי כוחות לדמויות בדרגות הראשונות.
  6. סט קוביות.
  7. ספר לשחקן (Player's Book).
  8. ספר למנחה (Dungeon Master's Book).

אני חייב לציין שבניגוד לנייר כרומו הצבעוני המגניב של מוצרי וויזארדס, דווקא הספרים כאן אינם צבעוניים במיוחד והדפים באיכות פחות טובה. זה לא קריטי, אבל זה הפתיע אותי.

הספר לשחקן – בכל הערכות מדובר בחוברות, למעשה –  הוא מוצר מאד מעניין: הוא מכיל הרפתקת יחיד אחת. מכירים את ספרי המשחק שבהם אתה אמור לעשות בחירה בסגנון "אם אתה רוצה לפנות שמאלה עבור לקטע מספר 17 ואם אתה רוצה לפנות ימינה עבור לקטע מספר 213"? זה מה שיש בספר הזה, הרפתקת סולו בת 97 קטעים. הרעיון הוא שחלק מההחלטות של הרפתקת סולו זו הן החלטות של בניית דמות – אתה אמור להתחיל אותה עם דף דמות ריק ולסיים אותה עם דמות בדרגה ראשונה שעברה הרפתקה אחת שבמהלכה השחקן התנסה במה שמתרחש, על פי רוב, בהרפתקת מו"ד. בקטע הראשון בו אתה עושה שימוש במיומנות כלשהי, למשל, יש הסבר על מה הן מיומנויות, כיצד משתמשים בהן ואילו מיומנויות יש לדמות שלך.

היתרון הגדול של המבנה הזה ברור מאליו – השחקן לומד את המשחק תוך כדי שהוא משחק בו, ובצורה הרבה יותר עמוקה וטובה מאשר הצורה בה זה מבוצע במקומות אחרים. החסרון הגדול? לא כל דבר מכוסה בהרפתקה הזו – אין גלגולי תכונות, למשל. אתה בוחר גזע ומקצוע, וזה מכתיב את ששת התכונות שלך. כמו כן, הספר לא יכול לשמש כמדריך להמשך המשחק – אם בנית לוחם בהרפתקת הסולו ואז החלטת שבעצם אתה רוצה לשחק קוסם, הדרך היחידה שלך לבנות קוסם היא לעבור שוב את כל הרפתקת הסולו ולבחור באפשרויות של הקוסם. מזל, אם כן, שהההרפתקה לא ארוכה במיוחד. בנוסף, נושא הדרגות לא מצויין בספר לשחקן, וכמעט גם לא בספר למנחה. כך או כך, אם תחליטו להשתמש בספר שוב על מנת לבנות דמויות שונות, תמצאו שהוא מכיל את הגזעים והמקצועות הבסיסיים בלבד – גזעי בני אדם, אלפים, גמדים וזוטונים ולוחם, קוסם, גנב או כוהן.

שימו לב שזו אינה טעות בתכנון הספר אלא חלק מרעיון הערכה: היא לא אמורה לשמש מוצר למשחק – היא אמורה להיות ערכת התנסות בלבד. רוצים לשחק עוד? בשביל זה יש את ה-Essentials. למרות זאת, אני חושב שאפילו ערכת התנסות הייתה יכולה לכלול כמה עמודים נוספים של סיכום החוקים על מנת להוות, לכל הפחות, ספר הדרכה בסיסי לשחקן בהרפתקה השניה שלו. כי יש כזו – בספר למנחה.

הספר למנחה, בניגוד לספר השחקן, מעט יותר סטנדרטי. הוא מתחיל בהיתקלות שניתן להריץ לשחקנים כהמשך להרפתקת הסולו שהם עברו, מטרתה היא קודם כל ללמד את המנחה איך מעבירים היתקלות. בהתחשב בשיטה, זה לא רעיון רע, כי רוב מה שקורה במהדורה הרביעית מוגדר כהיתקלות קרבית. לאחר מכן הספר מתחיל לעבור על יסודות ההנחיה שכולנו מכירים ואוהבים: כיצד, טכנית, להריץ משחק; איך להריץ קרב, כולל נקודות פגיעה, נזק, מנוחה והחלמה וכמעט מלוא חוקי הקרב של מו"ד 4 (אפשר היה לחתוך קצת, אם אתם שואלים אותי). נשמע מרוכז קצת בקרב? כן, אבל בצורה שתואמת את הגישה של ספר המנחה המלא של המהדורה הרביעית. לאחר מכן מסופקת למנחה הרפתקה מלאה, המורכבת משבע היתקלויות ואף הוראות לגבי מעבר לדרגה שניה. רק לאחר כל זה הספר מלמד את המנחה הצעיר איך מתכננים הרפתקה ואיך בונים מבוך ומספק, כמובן, כמות סבירה של מפלצות. בניגוד לספר השחקן, ספר המנחה הזה הוא כמעט מספק – מנחה מתחיל יפיק ממנו כמעט כל מה שהוא צריך לחודשיו ושנותיו הראשונות כמנחה, אני קיבלתי את הרושם שאיפשהו בין שני הספרים, ולא ברור לי מי מהם נכתב קודם, היה מעבר תפיסתי בין משחק למתחילים לערכת התנסות קלה.

בסופו של דבר, ה-Starter Set משיגה את מטרתה המוצהרת: היא מאפשרת למי שקונה אותה להבין מה זה מו"ד, איך משחקים בזה, מהם מרכיבי המשחק ותפקידי המשתתפים ועוד. לאחר השימוש בה השחקן החדש יכול להחליט בצורה טובה אם זהו משחק שהוא יאהב לשחק או לא, ולרכוש את מוצרי הליבה של מו"ד בצורה מושכלת, כשהוא יודע למה הוא נכנס. הפקשוש העיקרי של הערכה הזו הוא בכך שהיא מוצר של "צרוך וזרוק" – אין לה שימוש מעבר להרפתקת הסולו, ואולי הרפתקת המנחה הנוספת שיש בה. מי שלא מתכוון, או לא יכול, להוציא את הסכומים הנדרשים למלוא ספרי החוקים של מו"ד, או שסתם מעוניין במשחק פשוט יותר, לא ימצא כאן את מבוקשו. אתה יודעים מה? זה אפילו ברור עוד יותר כאשר אחרי קריאה נוספת מבינים משהו חשוב: אין ולו טבלאת נסיון ודרגות אחת בספרי הערכה. יש כמה מילים על נסיון ודרגה שניה, אבל תכל'ס – שתי דרגות לא יחזיקו חבורת משחק לאורך זמן. הכוונה הברורה היא לייצר מוצר שלא ניתן להשתמש בו לאורך זמן, אלא רק כזה שיעזור להחליט אם רוצים לשחק מו"ד -במידה וכן יש ללכת ולרכוש את המשחק המלא, ובמידה שלא אז בזבזתם רק את מחירה הנמוך של הערכה.

Pathfinder Beginner Box

אז מה יש לנו בערכה של Paizo:

  1. דף "קרא זאת קודם" המסביר כיצד לגשת לקריאת כל החומרים בערכה.
  2. ארבע דמויות מוכנות מראש בדף דמות צבעוני הכולל הסברים על חלקיו השונים.
  3. דף דמות ריק.
  4. מיניאטורות שטוחות מקרטון על מעמדים.
  5. מפה דו צדדית המכילה דף משבצות ריק מצד אחד ואת המבוך של ההרפתקה הראשונה מצדה השני. אני חייב לציין לטובה את האיכות של המפה הזו: היא עבה ומצופה פלסטיק – משהו שלא יקרע בקלות.
  6. סט קוביות.
  7. ספר לשחקן (Hero's Handbook).
  8. ספר למנחה (Game Master's Guide).

שווה לציין שהערכה עצמה נראית ממש מעולה ויזואלית. כמו בכל המוצרים של Pathfinder התמונות צבעוניות, מהממות ועושת חשק לשחק.

ספר השחקן, או "ספר הגיבור" (אהבתי!) מתחיל, עוד לפני תוכן העניינים, בדף שמסביר מהם שלבי יצירת דמות. לא משהו כבד – משפט על כל שלב בתהליך, כמו "בחר גזע, בחר מקצוע, בחר מיומנויות" וכו' והפניה לעמוד הנכון בספר בו מפורט אותו שלב. ברור היה ליוצרי הספר מה עומדים לעשות איתו, ובאמת זה יעיל למדי. לא רק זאת – זה מבהיר לך מההתחלה שזהו משחק שתשחק בו זמן מה – אתה עומד לחזור לכאן ולבנות עוד דמויות נוספו והספר הזה ילווה אותך בהמשך הדרך. לאחר מכן עוברים להרפתקת סולו קצרה בה השחקן משחק לוחם, שתכל'ס נכנס למבוך ומחסל את מה שיש בו. לא שיא היצירתיות, אבל הרפתקה זו מלמדת אותך, על רגל אחת, איך משחקים ואיך מתנהלים בקרב פשוט. בהמשך הספר מסביר מה דרוש על מנת לשחק ועובר להסבר מעמיק על בניית דמויות. הספר עצמו, אגב, מאוד צבעוני ועושה שימוש רק בצבעים וצלמיות ברורים על מנת לעזור לך להבין מה אתה קורא בכל רגע נתון – על פי הצלמית בלבד ניתן להבין אם אתה קורא תיאור של לחש או של מיומנותף למשל. בחלק זה של הספר, בניית הדמויות, לכל סוג דמות מפורט לא רק המידע הנדרש לדרגה ראשונה אלא גם המידע הנדרש עד לדרגה 5. לכל דרגה יש סיכום קצר של מתי עוברים אליה ומה צריך לעשות ולשנות בדמות – כמו לגלגל נק"פ, לבחור עוד מיומנויות, להוסיף לחשים וכו'. בדומה לספר השחקן של מו"ד 4 – כשעולים דרגה לא צריך לדפדף בכל רחבי הספר כדי להבין מה לעשות ומה לבחור, הכל פרוש לפנים בתיאור הדמות שלך – מאד נוח. כשחושבים על זה, חמש דרגות הן רבע מה-20 הסטנדרטיות של PF ויש די והותר מקום להתקדם עם הדמויות פרק זמן ניכר עד שמנצלים את הערכה הזו עד תומה. המגוון, בהנתן שזהו ספר מקוצר למתחילים, קטן יותר מזה של השיטה המלאה וכולל לוחמים, קוסמים, גנבים וכוהנים כמקצועות ובני אדם, אלפים וגמדים כגזעים – חסרים לי הזוטונים, באמת!

לאחר מלוא ההסברים על הגזעים והמקצועות, בהם גם מופיעים כל הלחשים והיכולות המיוחדות, הספר ממשיך למיומנויות, ציוד וכשרונות (Feats) על מנת להשלים את הדמות ומשם עובר לפרק כללי בשם "Playing the game" -לשחק את המשחק. פרק זה מסביר את כל חוקי השיטה הנכללים בערכה – שימוש במיומנויות, ביצוע בדיקות, הסביבה והשפעותיה, קרב (כמובן), פציעות ומוות, הטלת לחשים, גלגולי הצלה וכו'. בהשווה לשיטה המלאה, ניתן לראות שלא פסחו על כלום, אבל בכל תחום לא ירדו לכל העומקים המופיעים במשחק המלא. הספר מסיים בהוראות לעליה בדרגות, פרסומת הכרחית לספר החוקים המלא עם הכותרת "מעבר לדרגה חמש!" ודף תקציר חוקי קרב בכריכה האחורית, כדי שהספר לעולם לא יהיה מחוץ להשיג ידך. הספר עושה את עבדותו בצורה מצויינת: הוא מצליח גם להסביר לך כשחקן כיצד משחקים PF וגם להוות ספר חוקים מלא שבו תשתמש שוב ושוב בזמן המשחק, בשביל חוקי הקרב, למשל, או בזמן התקדמות הדמות.

הספר למנחה עושה את אותה העבודה ובאותה יעילות. ראשית הוא נפתח בהרפתקת מבוא – מבוך הכולל עשרה חדרים. ההרפתקה כתובה בצורה מצויינת: היא מלמדת את המנחה כיצד להריץ אותה ולא רק מובאת לו על מנת שיתמודד איתה לבד. מה כוונתי? בכל חדר מוסבר מה קורה בו ואיך להריץ את מה שקורה בו. בחדר שיש בו גלגולי מיומנות מוסבר למנחה כיצד לנהל גלגולי מיומנות. בחדר הכולל קרב מוסבר למנחה כיצד להריץ קרב עם השחקנים, מה לעשות בתחילתו, במהלכו ובסופו – וכיצד לחלק אוצרות אחריו, אם בכלל. יותר משאר הספר הרגשתי שמנחה חדש שיעביר את ההרפתקה הזו לשחקנים שלו כפי שהיא כתובה, יבין ממנה טוב יותר כיצד להריץ משחק מאשר אלף דפי הסבר בנושא. וכן, הוא עוד צריך ללמוד לבנות הרפתקות, אני יודע.

לאחר מכן הספר עובר לפרק כללי על "Gamemastering" בו הוא מתמקד בחלק הטכני בתפקיד המנחה – מארח, מכין משחק, מעביר מפגש וכולי – ומסתיים בהסבר כיצד כמנחה הוא יכול להשתמש בפרקים הבאים להמשך דרכו ומה תפקידו של כל אחד מהם. הפרקים הבאים הם: בניית הרפתקות, הסביבה, חפצי קסם, מפלצות, העיירה Sandpoint – כסוג של מיקום מערכה ראשוני – ומצבים כללים במשחק. כמו הספר לשחקן, הספר למנחה יהווה בהמשך הדרך ספר ליווי של המנחה – הוא ישתמש בו לבניית הרפתקאות, להתמודדות עם מצבים שונים, להחלטה על מה הוא יכול לעשות עם השחקנים בעיר או איך לנהל חלקים מסוימים בקרב.

כמו בקופסה האדומה, גם כאן המטרה המוצהרת של הערכה – להיות משחק Pathfinder מלא, אבל פשוט יותר וקליל יותר מהמשחק המלא באמת, מושגת ומושגת היטב. למעשה, אני מוכן להגיד בלב שלם שזוהי הערכה הטובה ביותר למתחיל שראיתי אי פעם וחבל שאין אותה בעברית. היא מושלמת להכנסת שחקנים ומנחים לעולם משחקי התפקידים, היא תשמש שחקנים חדשים לאורך זמן בלי שהם ירגישו לחץ להוציא כסף על המשחק המלא, וכשהם יהיו מוכנים להמשיך הלאה – הם יוכלו זאת בצורה חלקה ופשוטה.

סיכום

לשתי הערכות יש מטרות שונות ולכן קשה מאד להשוות אותן, אבל בכל זאת – הערכה של Pathfinder מנצחת בקרב הזה בגלל סיבה אחת חשובה: היא גרמה לי לרצות לשחק בה. העיצוב המדהים, הנגשת המידע, הדרך בה היא פונה אל שחקנים ומנחים חדשים, כל אלה עשו לי חשק לשחק. אני בהחלט רואה את מי שלוקח אותה אל ידיו כמשחק התפקידים הראשון שלו מתרשם ממנה, נהנה ממנה וממשיך לשחק בה ובמשחקים אחרים. לצערי הערכה של D&D לא מעוררת את החשק הזה. היא מסבירה נהדר מה זה D&D ואיך משחקים בו – אבל היא לא גורמת לך לרצות לשחק בו בהזדמנות הראשונה שיש לך. טכנית אלו שתי ערכות מוצלחות, אבל לזו של Pathfinder יש נשמה של משחק תפקידים.

5 comments on “מלחמת הערכות
  1. יאפ. אני לא יודע לשים על זה את האצבע בצורה מדוייקת, אבל עושה רושם שהחבר'ה בפאיזו פשוט הצליחו לתפוס בצורה כמעט מושלמת את ה"רוח" של מבוכים ודרקונים, ובמכשפי החוף לא. ורואים את זה כמעט בכל מוצר ומוצר, ובכל פרט ופרט.

  2. בעניין מחיר המשחקים – האם אי אפשר לשחק ב-Pathfinder בסיסי בחינם, בעצם? אני חושב שכל מה שצריך כדי לעבור ל-Pathfinder (אם כבר שיחקת במהדורה כלשהי של D&D אי-פעם) נמצא ב-SRD (http://www.d20pfsrd.com).

  3. אני יודע. בדיוק קיבלתי את ה-Advanced Race Guide שלשום. לקרוא אותו היה כמו לקרוא ספר AD&D ישן ומגניב – אותה תחושת FUN של פעם משולבת ברצון עז להריץ קמפיין ולשלב בו רעיונות מהספר.

    • אני לא יודע. בין בעיות טכניות אצל מאכסני האתר לבין חוסר זמן אישי, לחא ברור מתי זה יקרה. אני מקווה ביום-יומיים הקרובים להעלות פרק בונוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *