סקירת Ancient Space

חלל עתיק

לפי הטרנד האחרון באינטרנט, נתחיל באמ;לק (ארוך מידי, לא קראתי): Ancient Space הוא לא משחק טוב. הוא גם לא משחק רע. הוא בינוני וסביר, שאם הייתה לכם הזדמנות לרכוש במבצע ואתם מחובבי הז'אנר, יכול להיות שתפיקו ממנו כמה שעות של הנאה.

Ancient Space הוא משחק אסטרטגיה מד"בי-חללי, בו ניתנת לכם שליטה על צי של ספינות מסוגים שונים- מספינות תקיפה קטנות, דרך אסדות טילים ועד ספינות דגל כבדות עם יכולות מיוחדות מגוונות- איתן עליכם להשלים את יעדי המשימה. המשחק מתחלק בין מצב העלילה, המספר את סיפורה של המשלחת ל"אזור השחור", אזור בחלל עם המון הפרעות אלקטרומגנטיות שאי אפשר להשתמש בשום סוג של חיישנים כדי לדעת מה יש בו. כבר במשימה הראשונה של המשלחת דברים מתחילים להשתבש, והאירועים כוללים התקפות פיראטיות ולאחר מכן הופעתו של צי עוין.

משימת ההדרכה של המשחק נטעה בי חשש שמא הוא חסר דיבוב, אך לשמחתי חשש זה התבדה. בין המשימות ישנם סרטוני מעבר עשויים היטב המעבירים בצורה אווירתית מאד את העלילה. דיבוב הדמויות תוך כדי המשימות עצמן סביר לחלוטין ואף מהנה. [הערת העורך – הקולות הם אחד מנקודות המכירה החזקות של המשחק ו Creative Forge מתגאים בהם מאוד].

למרות הגדרתו של המשחק בז'אנר האסטרטגיה, עיקר המשחקיות עוסקת בטקטיקה של תנועה היחידות. כל סוג ספינה חזקה כנגד דברים ספציפיים וחלשה כנגד דברים אחרים, עליכם לנצל באופן היעיל ביותר את צי החלל שלכם, לשלוח את הספינות המתאימות כנגד האויב הנכון, להסיג יחידות פגועות וכדומה. במפות המשימה עצמן יש מספר מוגבל של בניינים סטטיים שניתן לבנות אשר מספיקים הגנה וצבירת משאבים. את בניית היחידות החדשות מבצעת ספינת הדגל.

העומק האסטרטגי הרב יותר מגיע בין המשימות, אז ניתנת האפשרות לנהל את הצי ברמת המאקרו. ניהול הצי מתחלק לשלושה חלקים: שדרוג אספקטים שונים של הספינות בצי- כדוגמת נזק, שריון ונקודות פגיעה; ניהול הקצינים שיפקדו על המשימה הבאה, כאשר לכל קצין יש יכולת מיוחדת בה ניתן להשתמש מספר מוגבל של פעמים במהלך הקרב וניהול ספינות הדגל, שמעניק עושר רב של אפשרויות מעבר ליחידות הרגילות.

Ancient_Space 2014-11-21 12-14-33-47

לאחר סרטון המעבר המסביר את העלילה, כל משימה נפתחת בתדריך ממבט-עילי של הסקטור בו אתם נמצא. התדריכים האלו מועברים טוב מאד בעזרת סמלים ברורים שמראים את כל נקודת העניין שבסקטור: בסיסי האויב, הנתיבים מהם האויב צפוי להגיע, משאבים חשובים במפה וכו'.

התדריכים חשובים, כיוון שהמשימות עצמן נוטות ליצור בלבול. השילוב בין השליטה הלא מדויקת לאסתטיקה הגרפית של המשחק גורם לכך שלעיתים קרובות קשה להבחין אילו עצמים במפה נמצאים בחזית ואילו ברקע. זאת נקודה די בעיתית עבור משחק בחלל תלת-מימדי, כאשר קשה להבחין כמה קרוב או רחוק נמצאות היחידות שלך מהמטרה שלהן או מהאויב. מצאתי את עצמי מזיז הלוך ושוב את המצלמה עד ששמתי אותה בזווית איזומטרית בדומה למשחקי RTS מסורתיים, כדי שאוכל לראות מגבוה את כל שדה הקרב. רק שלעיתים במעבר בין היעדים השונים של המשימה, המשחק החליט להפקיע את השליטה שלי במצלמה ובלגן לי את נקודת המבט.

עוד אלמנט חשוב שהופך את המשחק לנוח יותר הוא האפשרות להשהות הכל בכל רגע עם לחיצה על מקש הרווח. זה הופך חלק מהבעיות של המשחק להרבה יותר נסבלות, היות שאין צורך להילחץ, או למהר. אפשר פשוט להקפיא את הפעילות, להחזיר את המצלמה חזרה לצורה שאתה אוהב אותה, לבדוק איפה האויב ולחלק פקודות. זה באמת מחזיר אותי לפסקה הראשונה: ל-Ancient Space יש כל מיני תקלות מוזרות. מצד שני, יש בו נגיעות נהדרות של חווית משתמש שמונעות ממני לפסול אותו לחלוטין.

כמו כן, המוזיקה נהדרת. זה השבח הגבוה ביותר שהמשחק nקבל. אפילו ברגעים הכי מתסכלים, המוזיקה הייתה יפהפיה ומרגשת ומתאימה לאווירה כמו כפפה ליד. אבל… גם במוזיקה יש בעיות טכניות, כשהמקטעים נחתכים לפתע ועוברים לאחרים. למשל, אתה באמצע קרב אפי של צי שלם, ויש מוזיקה קצבית ודרמתית ברקע שמתאימה מאד למה שקורה במשחק…ואז נגמר מקטע המוזיקה ופתאום יש מקטע שקט, שונה לחלוטין. והקרב ממשיך.

אם בעניינים טכניים עסקנו: הגרפיקה של המשחק מרשימה יחסית לז'אנר. רקעי החלל, האפקטים ועצמים הסטטיים במשחק נראים טוב בהחלט. עיצוב הספינות מרשים, מעניין ובעל חדות גבוהה. אפשר לקרב את המצלמה ממש אל הספינות עצמן ולהתרשם מרמת הפירוט הגבוהה של המודלים. יש בהן את כל אותם פרטים קטנים שהופכים משחק מסתם סימולצייה של קרבות חלל לחוויה מד"בית אמיתית, כשאפשר לראות את כורי ההיתוך, מחוללי המגנים, כלי הנשק, כולם נמצאים על המודל עצמו עם אורות ותנועה. מרשים ביותר.

Ancient_Space 2014-11-21 11-32-57-44

אבל, כמו המצלמה והמוזיקה, גם בהיבט הטכני המשחק מתחלק לשניים. למרות שמנוע המשחק נראה טוב והרשים אותי לטובה, שאר המשחק, בעיקר הממשק בין משימות, נראה מאד לא טוב ואף מפוקסל. כאילו הכינו את מנוע המשחק לעבוד ברזולוציית 1080p אבל לא הכינו קבצי גרפיקה לממשק המשתמש עבור אותה הרזולוציה.

בנוסף יש את בעיית קצב הפריימים במשחק, שלא עלו אף פעם מעל 25, מלבד בסרטונים המוכנים מראש (אז קבלתי 60 יציב). במשימות עמוסות יותר קצב הפריימים ירד אפילו ל-15 בשנייה. זה כנראה מה שגורם לתנועת המצלמה להיות מקוטעת ולקצב המשחק באופן כללי לזוז לאט. אבל זאת יותר אנקדוטה על ביצועי המשחק, היות ובסוג כזה של משחקים ההשפעה של קצב הפריימים על השליטה מינורית. במיוחד כשגם ככה אפשר להשהות את המשחק בכל זמן נתון ולחלק פקודות.

עוד תקלות שנתקלתי בהן: ההתקדמות במשחק לא נשמרה למרות שבסוף המשימה המשחק כותב שהיא כן; פעמיים כשמזערתי את המשחק כדי לבדוק משהו אחר במחשב, כשחזרתי אליו הוא הפסיק לקבל קלט מהמקלדת והייתי צריך להפעיל אותו מחדש כדי שיחזור לעבוד כמו שצריך; הודעות ההדרכה (tutorial) ממשיכות לקפוץ שוב ושוב, גם אחרי שכבר עברתי עליהן ולמדתי את מה שהן מנסות להסביר; לסיום, קיבלתי באחת המשימות Achievement על ביצוע יעד אופציונאלי, למרות שבשום מקום המשחק לא הסביר שזה היה יעד אופציונאלי.

אם יצא לכם להכיר משחקים אחרים שמופצים ע"י Paradox, הקטע של הוצאת משחקים עם כל מיני באגים ובעיות קטנות הפך להיות סוג של שטיק שלהם. חלק מהמשחקים שלהם מאד טובים, פשוט סובלים מחבלי לידה. מאד יתכן שאחרי 2-3 טלאי תיקון למשחק, הבעיות שאני מתאר כאן יתוקנו, והמשחק יהפוך מלהיות "בינוני" ל"כמעט טוב". אוטוטו מגיעים מבצעי הקיץ של Steam, יתכן שזאת תהיה ההזדמנות המושלמת עבורכם לנסות את Ancient Space.

לסיכום, הייתי רוצה לשבח את תכנון אחת המשימות הראשונות בקמפיין. היא בנויה כמו משחק Tower Defense – הפיראטים שדדו משהו מהצי שלך, ועכשיו אתה צריך למנוע מהם לברוח דרך שער העל-חלל. רק שבניגוד להגנת מגדל מסורתית, מלבד בניית מגדלי הגנה יש לך גם את צי הספינות שלך, איתו אתה יכול להתקיף את שיירות האויבים המתקרבות. זאת ועוד, גם האויב בונה מגדלים בעצמ, אם אתה לא מהיר מספיק לתפוס את נקודות השליטה במפה!

Ancient_Space 2014-11-21 11-34-17-63

ללא ספק, טוויסט מעניין על קונספט מוכר, שהקפיץ עבורי את קרנו של המשחק ואולי יעשה זאת גם עבורכם.

המשחק Ancient Space פותח על ידי Creative Forge ומופץ על ידי Paradox Interactive. הוא זמין לרכישה ב-15$.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *