מו"ד 5: הספר לשחקן

Players-Handbook-Cover-Art2

פתיח

שלום לכולם. אני יודע שהמהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים יצאה כבר בקיץ של שנה שעברה, אבל כמו כל דבר טוב, גם סקירה שווה לעשות לאט. לאורך סדרת רשומות, אני אסקור את ספרי הבסיס, בעודי קורא אותם. טוב מאוחר מאשר אף פעם, כפי שאמר המכשף לחברו המאובן, לאחר שהלה בילה כפסל 15 שנה.
לפני שנמשיך, אציין שאני סוקר את המהדורה האנגלית, שנשלחה לי על ידי מכשפי החוף. זהו המקום לציין את צערי על כך שהאחרונים מסרבים לאפשר תרגומים של המשחק, מסיבות השמורות עימם, ובשונה ממה שהיה נהוג עד כה במשך השנים. אני מקווה יום אחד לקבל תשובה מדוע זה כך.

היום נתחיל עם הספר לשחקן: זהו הספר הראשון שיצא, אך הפעם, בניגוד למהדורות קודמות, אין זה ספר חובה בכדי לשחק: חוקים מצומצמים יותר, המפרטים את האלמנטים המרכזיים, כמו גם את ארבעת המקצועות הבסיסיים (אשף, לוחם, כוהן וגנב) ניתן להורדה חוקית בחינם מהאתר של WotC, ובתקווה בקרוב יתורגם לעברית על ידי צוות חובבים בקרוב.

עיצוב

הספר נאה מאוד. כריכה קשה בעלת ציור עוטף, עם מרקם מעניין מאחור. התיור הזה פעיל וצבעוני ומעורר..משהו?
הפנים בצבע מלא, מרובה איורים ומעוצב אלגנטי יחד עם זה שיש הדפס "נייר עתיק" על ה…ובכן, נייר. האיורים מעוררי השראה ברובם, והילד שלי ואני מצאנו את עצמנו מדפדפים ביחד ומנסים לחשוב מה הסיפור העומד מאחורי כל איור. זה לא המיטב של אלמור ואיזלי (לטעמי האישי) אבל זה סגנון מעניין. Painterly, מה שנקרא.

תוכן

וכעת לחלק החשוב ביותר: מה המלים בהן הספר מלא?

כל התוכן הזה מחולק לשלושה חלקים, שיחד עם תוכן עניינים, אינדקס (חשוב!) וכמה נספחים מרכיבים את הספר לשחקן.

חלק 1: יצירת דמות

חלק 1 של הספר, במיטב מסורת מו"ד לאורך השנים, מוקדש לדמויות אותן כל שחקנית מפעילה כשלוחתה במרחב המדומיין.

הפרק הראשון הוא תקציר בן חמישה עמודים של כל החלק הזה של הספר, לטובת התמצאות וגם, כנראה, עיון עתידי, ליד השולחן.

הפרק השני מפרט על הגזעים האפשריים למשחק, וכולל – בנוסף לבני האדם, האלפים והגמדים שבחוקי הבסיס – גם את עמיתיהם למהדורות הישנות: הזוטונים, האלפים למחצה, והננסים ואף את ילדי מהדורה שלישית ורביעית: האורקים למחצה, בני הדרקון והזדים (Tieflings). ההסבר על כל גזע מתחיל בתיאור פיזי, עובר לתרבות ונקודת המבט בקצרה, דרך שמות טיפוסיים ומסיים בנתונים הטכניים והיכולות המוענקות על ידי אותו גזע, או יותר נכון, תתי-הגזע המופיעים שבספר. כך כולל מדור האלפים, למשל, את האלפים הגבוהים, אלפי היערות וכן את האלפים האפלים, בעוד הזדים נטולי תתי-גזע.

הפרק השלישי עוסק כולו במקצועות – אבן הבסיס של מבוכים ודרקונים. הספר כולל תריסר מקצועות, כאשר לכל אחד מהם שתי התמחויות או יותר – נתיב המשתולל ונתיב הטוטם לברברי, לעומת האלוף, אמן הקרבות ואביר הכשף של הלוחם ועד שמונת בתי הספר לקסם של האשף. כל היכולות המיוחדות של כל מקצוע רשומות ומתוארות, ובתחילת כל מדור מקפידים המחברים לתאר סוגים שונים של דמויות מהמקצוע, כמו גם להקדיש כמה פסקאות לשאלות החשובות שצריך שחקן היוצר דמות מאותו מקצוע לשאול את עצמו לגבי הדמות שלו, מה שמעודד מאוד יצירת היסטוריה מעניינת וחיבור של הדמות לעולם, דבר שאני מברך עליו.

פרק ארבע עוסק באישיות ורקע. אלה הם מונחים חדשים לגמרי בתחומי החוקים של מו"ד, והם עוד דוגמה לכך שהמעצבים שמו לעצמם מטרות טובות. מעבר ל-16 שפות ו-9 נטיות, הפרק מכיל 12 רקעים שונים, החל מגיבור עממי, דרך בדרן ועד שרלטן שמטרתם לחזק את הקשר של הדמות לעולם (בעזרת מכניקה ולא רק מילים ורצון טוב) וכל אחד מפרט ארבעה דברים נוספים בקשר לדמות: תכונת אופי המאפיינת דמות מרקע זה, אידאל שהדמות שואפת אליו, דבר שחשוב לדמות וחסרון. השחקן גם מעודד ליצור נוספים מעבר לששה שמוצעים עבור כל רקע.

פרק חמש עוסק בציוד וכסף, וברובו לא יגלו אנשים בעלי היכרות עם מו"ד שום דבר חדש או מרתק במיוחד…כמעט. הדבר האחרון שמופיע בפרק זה הוא רשימה של מאה חפצים קטנים, או מזכרות, החל מקבלה על הפקדה בבנק בעיר מרוחקת, עבור באבן חן שנראית לכל אחד אחר כחתיכת פחם וכלה בסט חלילים עשויי עצם. כל אחד כזה מסקרן, מעלה תהיות לגבי הגעתו לדמות ומעודד,שוב, חיבור של השחקן לדמות, ושל הדמות לעולם.

פרק שש עוסק בהתאמה אישית של דמויות: החל מכמה פסקאות קצרות על מערכת ריבוי-המקצועות הפשוטה, וכלה ברשימה ארוכה של כישרונות: דברים שדמות יכולה לקחת הדרגות מסוימות במקום תוספות לשש התכונות הבסיסיות שלה, שמאפשרים לה לעשות דברים מעניינים יותר במצבים מסוימים. הכישרון "תוקף פראי", למשל, מאפשר לגלגל מחדש נזק כל סיבוב, בעוד "מומחה לשפות" מעלה את התבונה, מוסיף שפות ומדוברות ומאפשר ליצור צפנים ו"ערני" מוסיף ליוזמה ומונע הפתעה.

phb_image1

חלק 2: שימוש במשחק

פרק 7 עוסק בבדיקות תכונה – המכניקה העיקרית של המשחק. הוא הופך את סדר החשיבות בין תכונות ומיומנויות ממהדורות קודמות ומפרט על המכניקה החדשה הגדולה של מו"ד 5 – יתרון\חסרון. יתרון הוא מצב בו מגלגלים 2ק20 ובוחרים את התוצאה הגבוהה וחיסרון הוא ההפך. כדוגמה לפשטות של מהדורה 5, לא ניתן לערום יתרונות או חסרונות זה על זה – או שיש לדמות יתרון, או שיש לה חיסרון, או שאין לה אף אחד.

פרק 8 עוסק בשגרת ההרפתקנות, ומסביר את החוקים על מסעות, תוואי שטח, סכנות סביבתיות, זמן ואפילו מקדיש כמעט עמוד שלם למשחק דמות…אני קצת מגחך, אבל זה יפה שזה קיים. ההתרשמות שלי היא שהחוקים ברורים ופשוטים, והשינוי הגדול ביותר הוא מה שנראה כמו מיזוג של חוקי הריפוי ממהדורה 4 עם אלה של המהדורות הקודמות, מה שהופך את המשחק לקטלני פחות.

פרק 9 עוסק בקרב. אני חושב שהמיקוד מחדש של המשחק מתבטא יפה בכך שזהו פרק בן עשרה עמודים, לעומת שלושים עמודים במהדורה 4 ועשרים-ומשהו במהדורה 3. למעשה, מתוך ספר של מעל 300 עמוד, זה די צנוע. אני בעד: חוקים פשוטים ואלתורים כיד הדמיון, המבוססים על כמה עקרונות מנחים. אחד השינויים הבולטים לעומת מהדורה 4 היא העובדה שניתן לבצע פעולה לפני, בזמן או אחרי תנועה, וכן שיש הגבלה חזקה על מספר הפעולות שניתן לבצע בסיבוב, כנראה כדי להמנע ממצבים שקרו במהדורה 3, בהן דמויות בדרגה גבוהה ביצעו עשר פעולות בסיבוב או יותר.

חלק 3: חוקי הקסם

פרק 10 מסביר איך עובדת הטלת לחשים. שוב, החוקים פשוטים וברורים, והעקרונות דומים מאוד לאלו של מהדורות 2-3. שיפור בולט הוא היכולת להעצים לחש על ידי שימוש ביחידת לחש מדרג גבוה יותר, כך שניתן, למשל, להטיל "קליע קסם" כלחש מדרג 2 וכך לעשות יותר נזק, או לחש "זימון מפלצת" כלחש מדרגות שונות, ובכך מגדיל את הורסטיליות של מטילים ובו בזמן מייתר לחשים כמו "זימון מפלצת II", "זימון מפלצת V", זימנון מפלצת "IX" וכו'. בנוסף, אומצו לחשים מדרג 0 ממהדורה 4 כך שלמטילי לחשים אף פעם לא נגמר מה להטיל.

פרק 11, המונה 82 עמודים, הוא הפרק הארוך בספר ומכיל, כצפוי, רשימת לחשים. רובם המוחץ של הלחשים מגיע ממהדורות קודמות, אבל פה ושם יש הבלחה חדשה, והתחושה שקיבלתי הוא שבכולם ניסו להגביר את החיבור לעולם הפנטסי בו מתרחש המשחק, לפשט את הלחשים ולגוון אותם. לחש "שומרים ומגינים", לדוגמה, גורם למבנה להיראות נטוש, נוטע בו קורי עכביש, מערפל את מסדרונותיו ונועל את דלתותיו…ואם מטילים אותו באותו מקום כל יום במשך שנה, הוא הופך לקבוע, מה שיכול להסביר מצודה מסתורית רדופה, בצורה שמעגנת בחוקי המשחק דברים שרואים בעולם, מה שלא היה במהדורות קודמות לעתים.

phb_image2

נספחים

הא, נספחים! איזה יופי. אני לא זוכר נספחים מהמהדורות הקודמות, אבל כאן הם אחלה.

נספח A מפרט את המצבים השונים היכולים להשפיע על דמויות, החל מעיוורון, דרך שיתור ועד מוות.
נספח B מספביר על פנתיאונים של אלים, ומדגים בעזרת פנתיאונים מעולמנו (נורדי, מצרי קלטי) ומעולמות מו"ד.
נספח C מספביר על מישורי הקיום השונים, במהלך שממזג את מה שהיה במהדורות הקודמות (סיגיל וגם ה Shadowfell).
נספח D נותן נתונים לכמה יצורים, בעיקר למי שטרם קנה את מדריך המפלצות.
נספח E חוזר למקורות, וכמו נספח N של מהדורה ראשונה הוא מספק רשימה די ארוכה של תכני פנטזיה מומלצים בתור השראה, החל מ"שר הטבעות" וכלה ב"אמבר", עם איזה "רומח דרקון" באמצע.

תחושה

אני מאוד מחבב את הספר הזה, ומה שלמדתי ממנו על מו"ד 5. בעוד זוהי אינה מהפיכה בשום מובן של המילה (אלא אם כן בשבילכם חזרה ממוסכמות מהדורה 4 לאלה של 2/3 נחשבת מהפיכה) אבל זה פיתוח מצוין של מו"ד. נראה כאילו לקחו את מו"ד"מ 2, הכניסו בו סדר והגיון ממו"ד 3 (מבלי לנפח אותו) ושאלו כמה עקרונות משחקיים ממו"ד 4. דגש גדול יותר מבעבר ניתן על חיבור הדמויות והמשחק לעולם הפנטזיה, וזה מתחיל ברקעים לדמויות ונגמר בלחשים. יותר חופש ניתן לשה"מ מבמהדורות האחרונות, ותקשורת עימו היא דבר שמעודדים. זה עדיין מבוכים ודרקונים, לטוב ולרע, אבל זו הגרסה הטובה ביותר של מו"ד עד כה, ובהחלט שווה את הכסף.

 

One comment on “מו"ד 5: הספר לשחקן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *