משחקי הכס האמיתיים: על משחק הקופסא "משחקי הכס"

_5_1

 [דבר העורך: צוריאל הינו כותב חדש במשחקיה, וביקורת זו היא הראשונה בסדרת "על שולחן הניתוחים" ]

לפני שאני מתחיל לכתוב, אני רוצה להדגיש שאין שום צורך להכיר את הספרים/סדרה כדי להתאהב במשחק הלוח "משחקי הכס".
אחרי שזה נאמר: טא טאם טא טא טא טאם טא טא טאם! (מנגינת הפתיחה הכי טובה Ever!)

עם כל הכבוד להייפ שמבעבע בשנים האחרונות סביב סדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" המדהימה, משחק הלוח "משחקי הכס" היה פה הרבה לפני כן. משחק הלוח, שיצא לאור בשנת 2003, כבר הצליח להטריף את מוחם של עשרות אלפי שחקנים לפני שהסדרה הופיעה על המסכים לראשונה. הבעיה הייתה, שכמו משחקי לוח רבים, גם "משחקי הכס" היה נחלתם הבלעדית של משחקנים ("גיימרים") במשך שנים רבות. כל זה השתנה עם בואה עלינו לטובה של סדרת הטלוויזיה. משחק הלוח זכה לעדנה מחודשת והוא יצא במהדורה שנייה שתורגמה להרבה שפות (כן, גם לעברית). כמו סדרת הספרים לפניו, ואין ספק שהרבה בזכותה, גם הוא הצליח לפרוץ את הגבולות. הסדרה ניפצה את הגבול המעצבן הזה שהיה קיים בין חובבי פנטזיה לאנשים שלא חובבים. משחק הלוח ריסק את הגבול בין גיימרים לשאינם גיימרים.

אז למי שלא חי על כדור הארץ בחמש השנים האחרונות, עלילת הספרים/סדרה היא פחות או יותר כזאת: המלך מת ובתי האצולה מתחילים להתקוטט ביניהם מי יזכה בכס. הוסיפו פורנו רך ואלימות קשה, וקיבלתם מתכון מנצח.

לא כל כך מפתיע אם כן, שעלילת משחק הלוח זהה. מינוס הפורנו והאלימות הוויזואלית ,כך שהמשחק פתוח למנעד רחב יותר של גילאים (מגיל עשר על פי היצרן). כל שחקן משחק את אחד מששת בתי האצולה הגדולים בווסטרוז (היבשת הבדיונית בה מתרחש הסיפור) ועליו להשתלט בכוח הזרוע על מחוזות היבשת. אבל בעוד בתי האצולה בספרים/סדרה מתקוטטים על כס המלכות. השחקנים רבים על משהו שווה יותר- ניצחון במשחק והפרצופים המתוסכלים של החברים שהרגע קורקפו.

המשחק מורכב מעשרה סיבובים בלבד אולם אורכו הממוצע של משחק נמשך כארבע שעות. כל סיבוב מורכב משלב הנחת פקודות נסתרות ושלב נוסף בו כל הפקודות נחשפות בבת אחת. מנגנון שמשמש כר פורה לתקיעת סכין בגבם של שחקנים אחרים, הפרת בריתות, ובכלל, מצב של אי וודאות מתמדת. מזכיר סדרת טלוויזיה כלשהי?

images.duckduckgo.comבאמצעות שימוש מחוכם באלמנטים פסיכולוגיים רבים הכוללים מכרזים ושלבי תכנון נסתרים, המשחק מצליח לשחזר את האווירה השוררת בסיפורים המקוריים, את התהפוכות המפתיעות, הבגידות והתככים ודורש מהשחקנים ערמומיות, תחכום והרבה מחשבה.

יתרונות:

מעורבות רגשית. המשחק הפסיכולוגי שמשחק תפקיד חשוב ב"משחקי הכס" יוצר באופן בלתי נשלט גם מעורבות רגשית עצומה. אתה מוצא את עצמך עומד מול יריב עם חבילת קלפים בידך ואתה מזיע- אתה לא יודע במה לבחור. האם להשתמש בקלף הכי חזק שלך? או שאולי היריב יודע שאתה מתכוון להשתמש בו והוא יוותר מראש. הוא ישים את הקלף החלש שלו ויגרום לך לבזבז את הקלף החזק. אז תשים קלף חלש. אלא אם כן הוא יודע שאתה תחשוב כך ולכן ישים את הקלף החזק שלו ואתה תפסיד. אז תשים את הקלף הכי חזק שלך אלא אם כן…. אאאאאאה!

גם העובדה ששלב הביצוע מתרחש לאחר שלב תכנון נסתר מוסיפה המון מתח. בריתות שנעשות בין שני שחקנים תמיד נלקחות בערבון מוגבל. ואווירת חוסר הוודאות גורמת לכך שהכיסאות מיותרים, ממילא יושבים רק על הקצה שלהם.

אני חוזר ומדגיש שאין שום צורך להכיר את הסיפורים לפני המשחק, אבל אין ספק שלכל מי שקרא/ראה את הסיפורים, השיטוט הזה בין ווינטרפל למעלה-מלך, ההתגוננות מפני פראים לאורך החומה והביזה של איי הברזל הן חוויות כיפיות מאין כמותן. הוסיפו את הדמויות המוכרות מהסדרה/ספרים שכל שחקן מקבל לידיו בדמות "קלפי בית" ואתם כבר מחממים את הישבן לקראת ישיבה על כס הברזל הקריר.

maxresdefaultחסרונות:

למרות חווית המשחק האדירה ישנם כמה חסרונות שכדאי לקחת בחשבון לפני שאתם רצים לקנות את המשחק.

החיסרון הכי גדול בנוגע למשחק, ואני מדבר על חיסרון ענק, הוא הזמן שהמשחק דורש. משחק ממוצע בשלושה שחקנים עשוי לארוך כארבע שעות. משחק של שישה שחקנים, שהוא לדעתי הדרך הטובה והכיפית ביותר לשחק את המשחק, עשוי לקחת יותר. אפילו פי שניים (סיפור אמיתי)! בנוסף לזמן המשחק עצמו, רצוי לקחת בחשבון גם את הזמן שלוקח ללמוד את המשחק. אני מחזיק מעצמי כמומחה בהוראת חוקי המשחק ועדיין הזמן הממוצע שלוקח לי ללמד קבוצת שחקנים חדשים עומד על שלושת רבעי השעה(!). אם תוסיפו לזה את זמן המשחק, תקבלו משהו שמקשה מאוד להוסיף שחקנים חדשים לקבוצת החברים הקבועה. וזה עניין חשוב, בגלל החיסרון הבא:

החיסרון השני של המשחק הוא חסך במשחקיות חוזרת (Replayability – זהו המונח של משחקנים ליכולת לחזור ולשחק משחק שוב ושוב). בסופו של דבר מדובר באותו לוח ובאותם בתי אצולה, בעלי אותם מעלות וחסרונות ואותן נקודות פתיחה בכל משחק. אפשר למצוא באינטרנט כל מיני תרחישים ושיפוצים שמשחקנים אחרים יזמו אולם חווית המשחק הבסיסית די קבועה. אם אתם נוהגים לשחק עם קבוצת חברים קבועה, הדבר עלול לגרום לשעמום אחרי מספר לא רב של משחקים (אולי יעודד אתכם לשמוע שלמרות שאני משחק כבר שנים, לא נתקלתי עדיין במחסום השעמום. בגלל שבשל הזמן שהמשחק לוקח, אני פשוט לא מוצא הרבה הזדמנויות לשחק בו; לפחות לא מספיק כדי שיימאס לי).

החיסרון האחרון טמון דווקא ביתרון העצום שהוא המעורבות הרגשית שהמשחק יוצר. "משחקי הכס" הוא משחק שמכניס את השחקנים שלו למתח פסיכולוגי גבוה במיוחד. בין אם ניצחת או הפסדת, התחושה שמתקבלת בסוף משחק עשיר זה היא שאשכרה השארת בתוך המשחק הזה נתח מהנשמה שלך. אני מכיר כבר כמה אנשים שמחרימים את המשחק הזה רק בגלל המחיר הנפשי הגבוה שהוא נוטל והמתח שהוא מעורר. מבחינתי, זה הפורקן האולטימטיבי שמשחק עשוי היטב יכול לספק, אבל יש אנשים שפשוט לא בנויים לסוג כזה של משחקים.

שורה תחתונה: משחק מומלץ מאוד!!! (שלושה סימני קריאה) גם למשחקנים וגם למי שאינם משחקנים.  זיכרו שהמשחק דורש מוכנות, גם בזמן וגם בהשקעה נפשית.

 

8 comments on “משחקי הכס האמיתיים: על משחק הקופסא "משחקי הכס"
  1. כל הכבוד צוריאל! אהבתי את דרך הכתיבה שלך ואמנם שיחקתי רק חצי משחק אחד אבל אני מסכימה איתך.

  2. תודה גילי.
    אולי נשלים את חצי המשחק הזה באיזה ערב "משחקי לוח בירושלים".

  3. כדי להפוך את המשחק ליותר "שחיק" מבחינת זמן שנדרש העלנו כמה חוקים שמאוד עזרו לנו
    1. כל מהלך או החלטה כלשהי של שחקן מבוצע במסגרת טיימר של 3 דק' שנשמר באדיקות
    2. שלב תכנון המהלכים מקבל 2 סיבובים של 3 דק'
    3. במקרה של אי בהירות בחוקים שלא מקובעת ע"י חוקי הבית של המארח/מחזיק המשחק, המלך מחליט.
    4. המלך יכול לתת בכל תור הארכה אחת של 3 דק' לאחד השחקנים.

    הקצב המואץ עם הזמנים שומר את השחקנים ערניים בצורה קבועה אבל הוא גם מלחיץ ומעלה את המעורבות הרגשית לטובה ולרעה.

    המשחק מומלץ לדעתי רק במסגרת של 5 או 6 שחקנים, ועם החוק של ה 3 דק' המשחק נגמר במסגרת של 2.5-4 שעות בדרך כלל.

  4. רעיון מעניין. שווה לנסות.
    הבעיה שיש אנשים(כמוני) שמתקשים לתכנן מהלכים ארוכי טווח בשלוש דקות. ועדיין, גם במצב הזה המשחק יכול להגיע לארבע שעות.
    אני בכל מקרה אנסה ואחזור לדווח.

    • היי, תדאג לא להיות המלך או אחד הראשונים בתור ואז יש לך את הזמן של שאר השחקנים עד שיגיע תורך.
      זמן הנחת הטוקנים הוא שש דקות אז אפשר לתכנן ולתקן, תכנון מקדים תוכל לבצע חלקית עוד בזמן התור הקודם ובכל מקרה הנחת הטוקנים שלך תלויה בהנחת הטוקנים של הבתים האחרים והיא לא רק תכנון מראש.

  5. וואלה צורי אחלה של ביקורת.
    סחטיין, אתה עושה לי חשק לקפוץ לשחק.
    בDIPLOMACY הזקן שנראה לי שעליו מבוסס המשחק הזה פתרו את החסרון השני בזה שפשוט הוציאו מפות חדשות למשחק.
    ולגבי החסרון הראשון, אין דרך לשחק את זה בהמשכים?
    יותם

  6. היי, מעוניינת לקנות את המשחק באזור המרכז ולא מוצאת איפה. אשמח לעזרה, תודה (:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *